بحبها


بحبها وبرغم ضيق العيش وكرب اليوم

بحبها

واخاف ليجى الوقت وشيل اللوم

بحبها

واخاف تطول العتمه جوانا وننسى معنى كلمه نور

بحبها

واخاف اضيع وقتى فحبى ليها واخاف ليكون شقايا فأرض بور

بحبها

حتى البوارفأرضها شايفه فعينى لون خضار

لو طال سواد الليل لازم يكون فأخره نهار..

واقف عشان لازم اقف وانتم كمان .. امى وجمب الام مش هنهار

غارت حروف الحب من اسمها

الميم فقلبى زى الملاك

والصاد صحاب صابرين معاك

والراء روتنى بحبها وده امتلاك وبحبها

ايوه امتلاك

ومتقلشى ليا مش هماك

اعقل وراجع كتاب تاريخك هتلاقى طول عمرها لماك

مش زنبها

زنب اللى زارع فوسط خيرها سواد

ولو عليها كانت لنا كل الشموع تنقاد

مهيه أمى كده تدعى علينا

وتقول يتفات ليكم بلاد

وترجع تفول فين غير جوه حضنى تباتو يا ولاد

بحبها

واكلين فخيرها ليل ونهار

فيضان حنانها زى الانهار

وعشان كده واقف انا فوسط التيار

وهحبها

ولو طال سواد الليل لازم يكون فأخره نهار

لازم يكون فأخره نهار
..... شكرا يا مامه مازن
30 Responses
  1. ديالا Says:

    احجز اول تعليق


  2. ديالا Says:

    هيييييييييه طلعت اول تعليق

    ايه المدونات الجامده دي

    مبروك علي اللوك الجديد


  3. ديالا Says:

    حلو اوي كلامك

    تصدق فعلا رغم الي بتعمله فينا بنحبها

    انا فعلا بحبها اوي




    يارب مانبعد عنها

    ولا يوم نبات بعيد عن حضنها

    وان غربتنا الدنيا عنها

    اتمني اموت واندفن علي ارضها

    ماهي هيا امي وانا ابنها

    وبجد بقي فعلا بحبها


  4. 7odaaaaaaa Says:

    يا سلام يا ديالا بيعجبنى فيكى انك سريعه


  5. 7odaaaaaaa Says:

    كويس انى لحقتك تعلقى قبل الويك اند


  6. ديالا Says:

    ويك اند ايه بس ياابني

    انا مفيش حاجه اسمها عندي ويك اند كله زي بعضه

    بالعكس الويك اند ده بيبقي عندي تنضيف اند الشقه

    ماهو صحيح انت ولد ومجربتش موضوع الاشغال الشاقه المؤبده في تنضيف الشقه زينا

    ياسيدي وهيا الصبيان الي زيكوا هتحس بينا


  7. 7odaaaaaaa Says:

    ههههههههههههههه بطلو الحقد اللى جواكم ده بقى
    انتم فاكرين العيشه سهله وجاكوزى وكده لالالالااا
    لازم تتعبم وتروقم الشقه وده علشان مصر يا ديالا


  8. ديالا Says:

    لا من جهه الحقد لازم نحقد

    ومقلناش انها سهله

    بس لازم تساعدونا فيها

    انا اخواتي الصبيان برضه اخر روقان مش بيعملوا اي حاجه غير انهم يبهدلوها وبما اني البنت لازم اسوي كل حاجه

    وربنا انتو شريرين

    ربنا يسامحكوا

    اهئ اهئ اهئ


  9. 7odaaaaaaa Says:

    طالما انتى جدعه كده يا ديالا

    وشاطره فالترزويق انا ممكن ابقى اديكى مفتاح المدونه تبقى تتطلى عليها وتظبيطيها
    ابقى رشى ميا قدامها يعنى وكده

    عشان احتمال اسافر اشتغل الايام الجايه


  10. ديالا Says:

    ياربي علي الاستغلال

    الاستغلال هنا وفي البيت كمان يارب بقي

    نعمل ايه بس في الصبيان الشريرين دول

    ماشي ياحوده

    سافر انت بالف سلامه وانا كل يوم والتاني كده هظبطها وافرشها فرش جديد

    فرش بناتي يعني

    وماادراك مالفرش البناتي يعني فوشيا وتركواز واورانج

    يعني هخلي المدونه اخر تمام

    ربنا يعينك


  11. 7odaaaaaaa Says:

    مهو ده العشم يا ديالا خلاص لما اجى مسافر ابقى

    اديكى المفتاح


  12. ديالا Says:

    اوك ياحوده

    ربنا يوفقك


  13. Mona Says:

    مش ذنبهاذنب اللى زارع فوسط خيرها سواد (ذال) مش (ذين) :)))) عيب بقى مدام بنكتب حلو كده نكتب الكلمات صح ولا أنت حتعتمد على المصحح لما تنشر كتابك :)))) وبعدين ماله الجاكوزى حتتريق!!! الحياة مش سهلة صح ولا هى مرفهة احنا بس بنحاول نحط عليها شوية سكر علشان تمشى وكمان لو الناس تحط على نفسها شوية سكر يعنى تحلى نفسها شوية بلدنا حتبقى أحلى برضة الحقد والغل بقوا ماليين قلوب الناس جدا وده بيأثر على حاجات كتير فى حياتنا وكل واحد مش بيشوف عيوبه ولا بيحاول يصلحها حتى تسأله عيوبك ايه ميعرفش لكن لو سألته طب انا عيبى ايه حيدشلك قصيدة!!! ويارب تكون دايما فى أحسن خير وأسفة للتطويل


  14. Mona Says:

    على فكرة النيولوك ده حلو بتاع المدونة طبعا ممكن أعرف عملته أزاى أنا مش ناوى أغير شكل مدونتى بس احب أعرف - ونسبت أقولك كل مرة كلمات أغنية فيروز ديه روعة بصراحة مالهاش زى مش دلوقت يقولك الواد السمارة شكله أتجنن - ولو أنت ممثل أنا أستاذة فى التمثيل !!! يا ماشاءالله -


  15. حتى البوار شايفه فى عينى لون اخضر
    هو ده انا بحبها للدرجة دى
    وترجع تقول فين غير جوه حضنى تباتو يا ولاد
    ما هو ده حنانها اللى انا عارفاه
    دى استحملت ومستحمله وهتستحمل
    زوار كتير جم زوار وعاشوا هنا
    يبقى مش هتستحملنى انا والعيال

    كلامك باحساس رائع يا د\ محمود
    بالتوفيق


  16. وبعدين انتو قلبتوها شات هنا واللا ايه ههههههههههه
    ربنا يديم الاخوة


  17. 7odaaaaaaa Says:

    ههههههههههههههه

    اه باين اتقلبت شات

    عايز ابقى احط عالمدونه شات صغير كده زى اللى غاده

    حطاه

    بدل ما بنكتب فوسط الكلام كده

    بس اعمل ايه لديالا.... كلامها ميتشبعشى منه

    هههههههههههههه وبعدين انا هبقى اديها مفتاح المدونه

    يعنى هتتكلم براحتها اهىء اهىء اهىء


  18. 7odaaaaaaa Says:

    mona: متشكرين على التصحيح ا نتى عارفه بقى من كتر

    ما الواحد درس انجليزى نسيت العربى اعمل ايه

    اها بالنسبه للجاكوزى اعيد واكرر لازم تشرحيه مع

    ارفاق صور للايضاح مهو انتم قاعدين فمدينه نصر


    اكيد لازم تشوفو الحجات دى

    ايه ده شكلى هبتدى احقد ولا ايه لا يا حوده اعقل

    ونصيحه ليكى اتعلمتها بعد مده كبيره اوى

    حاولى تتعاملى مع الجانب الحلو من الناس

    لانك لو ركزتى فعيوبهم

    مش هتعرفى حد

    وبالنسبه للنيولوك انتى بتكتبى على جوجل

    blog tempelates

    وتعدى تنقى وتنزليه عالجهاز

    وبعدين تتدخلى على edit html

    then choose

    then upload وخلاص


  19. 7odaaaaaaa Says:

    mona: وبالنسبه لاغنيه فيروز دى احب اغانيها ليا ونفسى اعرف اعملها خلفيه للمدونه بس مش عارف عشان كلا اللى يزورنى يسمعها .....ز ومتشكر ليكى على زوقك بجد ويارب تشرفينى دائما


  20. 7odaaaaaaa Says:

    مامه مازن: الاحساس ده جالى لما قريت موضوعك الجديد

    مش مهم التسميه المهم ان احساسك كان جميل ووصل

    وهو اللى خلانى اكتب ده

    وطبعا لازم نحبها

    عارفه ليه حب الوطن وحب الام اساسيات جوه دينا؟

    علشان لو محبناش الحاجه الماديه الملموسه حوالينا

    برغم خيرهم اللى بيدهولنا

    ازاى هنحب ربنا وهو مش ملموس


  21. 7odaaaaaaa Says:

    مامه مازن: يارب دايما تشرفينى على طول ومتشكر جدا لزيارتك ومتنسيش انتى اولا تعليق فالمدونه كلها


  22. Mona Says:
    أزال المؤلف هذا التعليق.

  23. د\ محمود اللينك ده من مدونة مونى الشريف
    عيش احلى ما فى اللحظة(بنوته فى منتهى الطيبة)
    http://monyelshreef.blogspot.com/2009/05/blog-post_06.html
    ان شاء الله هتلاقى شرح للشات بوكس
    انما موضوع الاغنية ده لما تعرف ممكن لو سمحت ابقى عرفنى
    ميرسى ليك


  24. Mona Says:

    ياسلام أيه الحلاوة ديه عملتها أزاى قولى بسرعة بس ديه أغنية تانية بس فيروز برضة - يلا قولىىىىىىىىىىىىىىى حالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا


  25. Mona Says:

    اللهم زد من يحبنى جنونا بى

    وامنح من يكرهنى نعمه العقل - أول مرة أخد بالى من التعليق ده - COOOOOOOOOOOOOOOOOOL


  26. 7odaaaaaaa Says:

    طريقه عمل الاغنيه

    دخلت علىالموقع اللى موجود تحت الاغنيه اللى على مدونتى اوك

    دخلت عليه مكتوب create playlist

    مربع مكتوب فيه search

    وبعدين اكتبى اسم المغنى

    هتظهر بعض اغانيه

    وهتلاقى حرف + اتكى عليه وكده ضفتى الاغنيه

    وبعدين هيظهرلك شويه اشكال للاطار اللى تحطى فيه الاغنيه

    قشطه


    وبعدين اخر حاجه save

    هيظهرلك لينك اعمليله copy

    وادخلى على مدونتك

    page element

    add cadget


    add gava html

    وتنسخى فيها اللينك اللى فات وكده تظهر الاغنيه


    انا كنت عايز احط قديش كان فىة ناس بس ملاقتهاش

    على العموم انا بحب كل اغانى فيروز مش هتفرق معايا


  27. متشكرة اوي يامحمود علي اهتمامك وسؤالك

    اعذرني إني مقصرة شوية والله

    وأنا رديت عليك ف البوست ال فات ع فكرة

    بس شكلك مش خدت بالك :)

    أنا جاية أسلم بس ولي عودة بكرة بلليل إن شاء الله بأخبار حلوة

    ادعليلي ....


  28. 7odaaaaaaa Says:

    غاده: سورى مخدتش بالى من ردك .. بس كده كده كنت

    هاجى اسال فمدونتك على اللى حصل النهارده الاحد

    والنتيجه المفروض النهارده

    يارب يارب يشفيها ويكون خير ان شاء الله


    دعواتنا كلنا معاها واكيد ربنا مش هيكسفنا

    وبلاش كلمه متشكرين دى احنا اخوات

    ولو احتجتى اى حاجه تانيه طبيه او غير انا موجود

    ربنا معاكم


  29. كيف حالك اخى
    د\ محمود دخلت ع اللينك واللا لسه


  30. 7odaaaaaaa Says:

    مامه مازن: الحمد لله تمام وشكرا على السؤال انا بدخل على اللينك بس مش بيشتغل معايا مش عارف ليه


    About Me

    صورتي
    صار لى شى 100 سنه عم الف عناوين مش معروفه لمين ووديلهون اخبار بكره لابد السما لتشتيلى عالباب شمسيات واحباب بياخدونى بشى نهار واللى تزكر كل الناس بالاخر زكرنى

    Followers